السبت، 29 مايو 2021

رويتِ قلبى بعشقك (الحلقة الثالثة).. بقلم : هناء عبدالشكور

التصنيفات
top

 

رويتِ قلبى بعشقك (الحلقة الثالثة).. بقلم : هناء عبدالشكور




هناء:مالك هو احنا كده اتاخرنا علي المؤتمر صح؟!

مالك :احنا اتأخرنا فعلا بس مش علي المؤتمر

هناء:امال علي اي ؟!

مالك :علي المفاجأه

هناء:بتهزر انت عاملي مفاجأه

مالك :اصبري ربع ساعه بس

 وهتشوفي بنفسك يانؤتي

هناء :ماشي

بعد مرور ربع ساعه كنا واقفين قدام البحر وكان في مركب شكلها حلو اووووي متزينه بالبلالين

والورد واقفه علي الشط خرج منها واحد وقاله اتفضل يابشمهندس كل حاجه جاهز

مالك :متشكر جدا تعبتك معايا

الشخص :متقولش كده يافندم يارب تعجبكم

مالك :اكيد ان شاء الله

الشخص اتفضل يافندم

مالك :متنحيش كده يانؤتي

هاتي ايدك علشان اوريكي المفاجأه

 اللي بقالي شهر بحضرلها

دخلنا المركب كانت دورين

اللي تحت كله ورد وبلالين شكلها تحفه

 وصور كتير اوووي ليا مش عارفه اتصورتها امتي

طلعنا الروف لقيت تورته كبيره وعليها صورتي ومكتوب عليها كل سنه وانتي معايا يانؤتي

مقدرتش اكتم دموعي اكتر من كده

لقيته قرب عليا ومسح دموعي بايده وقالي متعيطش تاني ابداً فاهمه

هزيت راسي وقبل ما اتكلم لقيته بيقولي

كل سنه وانتي طيبه  يانؤتي من زمان وانا نفسي احتفل بعيد ميلادك بس كنت مستني اللحظه المناسبه ولما جت معرفتش اعمل اي فاضطريت اعمل حوار المؤتمرده علي جدي علشان يوافق والمفاجأة ان مفيش مؤتمر اصلا

 وعلي فكرة كل الصور اللي

 شوفتيها تحت دي انا اللي مصورهالك

 كنت بغفلك بس انتي قمر في كل حالاتك

- عاوز اقولك حقك عليا لو في يوم اتعصبت عليكي ولازعلت بس والله بيبقي غصب عني بتعصب علشان بخاف عليكي وبغير عليكي حتي من جدي

صدق اللي قال :   "واللي تخلي صعيدي يحبها يبجي يغلبها "

 


- بحبك ومقدرش اعيش يوم واحد من غيرك ..  وبتمني من ربنا انك توافقي انك تكوني حلالي


كل ده وهناء مصدومه ومش عارفه تنطق بكلمة واحدة بصاله وبس

مالك :عارف اني قمر واتحب

بس مش كده انا بتكسف قالها مالك مازحاً

هناء بضحك :كل ده وبتتكسف امال لو مش بتتكسف كنت عملت اي

مالك :انا لحد دلوقتي مؤدب متطلعيش

 قليل الادب اللي جوايا اللي هيموت ويطلع

هناء وقد احمرت وجنتيهاخلاص انا هسكت احسن

مالك :لا متسكتيش قوليلي موافقه ولا اي.

هناء :امممممم هفكر

مالك:نعم يا اختي

هناء وقد تعالت ضحكاتها ده انت واقع بقي

مالك :اووووووي اووووي من هنا لأخر الشارع

هناء :خلاص صعبت عليا موافقه

مالك قولي والله

هناء :والله يامالك

والله مالك بيحبك وبيموت فيكي كمان

هناء :مالك اتلم

مالك :انتي من اعداء النجاح يابت انتي

علي العموم هتلم مؤقتاً بس

 هقوم اشغل اغنيه علشان نحتفل بقي

ماشي

قام مالك وشغل الاغنيه دي

واخيرا جه اليوم اللي انا هبقي معاك

شوف كام سنه بستناك

ولا مرة تعبت وقولت ده حب خيال

 اتفرج بقي هعملك اي

 ده انا، قلبي حافظت عليه

اوصفلك اي مش لاقي كلام يتقال

 

 

 ليله وانت جنبي

ليله تسوي عمري

ليله  بألف ليله معاك 

ليله وانت جنبي ليله تسوي عمري

 ليله بالف ليله معاك

اتمني نجوم السما تتجاب

هي الفرصه دي تتساب

حبيت الدنيا معاك من اول يوم

 هسهرلك بدل الليله سنين

 مش محتاج ناس تانين

مين يقدر يسمع صوتك ويجيله نوم

 

 

هنحب حب عمر قلب حد ماحس بيه

 هتحكي الناس عليه

هيقولوا شوفوا حبوا بعض اد اي

واخيرا جه اليوم اللي انا هبقي معاك

 شوف كام سنه بستناك

ولا مره تعبت وقولت ده حب خيال

 اتفرج بقي هعملك اي

 ده انا قلبي حافظت عليه

اوصفلك اي مش لاقي كلام يتقال

 

مالك :النهاردة عيد ميلادي انا علشان

وافقتي اكون حبيبك يانؤتي

 

هناء :مالك

عيونه وقلبه وروحه وكل حاجه حلوة

هناء :ياابني بس بقي هتخليني اغير رأي

مالك :هو رأيك يحترم وكل حاجه بس انا هعمل نفسي مش واخد بالي  ياقلبي

هناء وقد تعالت ضحكتها

مالك بصوت غنائي :ضحكت يعني قلبها مال

 

اهي ضحكتك دي بتخطف قلبي لوحدها

وبتُصبني بالقشعريرة

 

 هناء :يامالك بقي

مالك  بضحك : والله ليلي دعيالك ياواد يامالك

لما تبقي قدام البحر وجنبك القمر في عز الظهر

هناء :خلاص مش هتكلم تاني

مالك :احسن انا مش عاوزك تتكلمي انا عاوز اقول اللي في نفسي النهاردة ومحدش يقاطعني ويالا بينا علشان نكمل باقي اليوم كفايه كده هنا

هناء :اي ده هو لسه في حاجه تاني

مالك :هو احنا لسه عملنا حاجه لسه اليوم طويل وانا مش حابب اضيع وقت وكمان لازم نسيب ذكريات هنا في كل مكان علشان لما نيجي تاني نفتكرها

هناء :انا فرحانه اووي يامالك

مالك : وانا محدش قدي النهاردة والله

نسيبهم يستمتعوا بباقي اليوم

ونروح مكان تاني خالص

 

 


_____________

محمد :الووو كيفيك ياهويدا يا اختي عامله اي انتي وهناء وابوكي وعثمان وولادة

هويدا :عاش من سمع صوتك ياغالي كلنا بخير الحمد لله كيفك انت وسلوي والبنات

-بخير الحمد لله ياغاليه

-يارب دايما يارب.

-بقولك يا هويدا كنت عايزك في موضوع كده

وقص محمد علي اخته مايريده واتفقوا علي انه يديها مهله اسبوع تمهد الموضوع لأخوها عثمان ويخبر هو والدها ويحاول اقناعه بعودة محمد واولاد الي البلد مره اخري

 

 

هل يتري الحاج حامد هيوافق

 علي رجوع ابنه واحفادة ولا لا

واي اللي هيحصل مع مالك وهناء

ده اللي هنعرفه الحلقات الجايه

 


2 التعليقات


التعبيراتالتعبيرات